Thursday, February 14, 2013

Tips Strawberi Tahan Lebih Lama

As salam...

Baru-baru ini saya ada terbaca satu artikel berkaitan buah strawberi. Saya pasti ramai diantara kita di luar sana (termasuk juga saya...hihi) ingin mencari solusi bagi permasalahan ini. Seperti yang kita sedia maklum, buah strawberi ini biasanya tidak boleh bertahan lama...cuma lebih kurang empat hari di dalam peti sejuk biasa.

Namun berdasarkan artikel yang saya baca ini mencadangkan cara penyimpanan yang berbeza. Bagaimana caranya ya? Ok..mula-mula sekali susun buah strawberi secara berasingan (tidak bertindih atau bersentuhan diantara satu sama lain) di dalam tempat pembeku atau freezer sehingga beku. 

Kemudian, setelah ianya membeku, keluarkan buah strawberi tersebut dan jirus dengan air biasa/ paip. Masukkan buah strawberi tersebut ke dalam plastik dan bekukannya semula di tempat pembeku. Insya Allah buah strawberi tersebut mampu bertahan selama 1 bulan. 

Nampak sedap je kan dessert dalam gambar ni kan? xpe...next time kita try ye :)

Walaupun ianya mungkin kurang sesuai untuk dijadikan juadah yang memerlukan buah-buahan segar seperti fruit tart, namun ianya amat sesuai untuk dijadikan jus strawberi. Sekurang-kurangnya tidaklah ianya terbuang begitu sahaja. Lagipun harganya pula boleh tahan mahalnya. Lainlah jika anda tinggal di tempat sejuk seperti di Cameron Highland, tak gitu? :)

No comments:

Post a Comment